Știați că noul regulament UE de etichetare a vinurilor va intra în vigoare în curând? Nu?
Atunci ai grijă să citești acest articol, pentru că în calitate de producător sau distribuitor de vin ar trebui să te pregătești pentru schimbările în curs. Acestea vă vor afecta atât pe dvs., cât și pe clienții dvs.
În trecut, vinificatorii din UE nu erau obligați să indice compoziția și informațiile nutriționale pe etichetele vinurilor. Prin urmare, aceștia au fost într-un ușor avantaj în comparație cu alți producători de alimente în acest sens. Totuși, acest lucru se schimbă și, din decembrie 2023, toți producătorii de vin care își vând produsele în Uniunea Europeană vor fi obligați legal să furnizeze consumatorilor alergenii, energia, ingredientele și informațiile nutriționale pe etichetele produselor.
Aceste schimbări au fost aduse de reforma Politicii Agricole Comune (PAC) a UE. Cadrul său legal a fost publicat la 6 decembrie 2021 și intră în vigoare de la 1 ianuarie 2023. Consultarea privind modernizarea PAC a început în 2017, iar autoritățile de reglementare au finalizat procesul legislativ la sfârșitul anului 2021. PAC actuală reglementează perioada 2023-2027.
Această reformă constă în mai multe modificări ale reglementărilor existente. Etichetarea vinului este reglementată de Regulamentul UE 2021/2117 (îl puteți citi la acest link). Acest regulament modifică patru reglementări mai vechi: Regulamentele UE 1308/2013, 1151/2012, 251/2014 și 228/2013.
Noutăți privind regulamentul UE de etichetare a vinurilor
Punctele cheie ale noilor reguli privind utilizarea etichetelor vinurilor sunt:
- Lista ingredientelor care cauzează alergii și valoarea energetică trebuie să apară pe eticheta imprimată aflată pe sticlă.
- Etichetele electronice nu pot conține alte informații în scopuri de vânzare sau marketing.
- Nu pot fi colectate sau urmărite date despre consumatori prin intermediul etichetelor electronice.
- Aceste cerințe se aplică tuturor sticlelor noi de vin introduse pe piața UE, indiferent dacă sunt produse în UE sau importate dintr-o țară terță, inclusiv vinurilor produse în Uniunea Europeană și exportate în afara Uniunii Europene.
- Vinul produs și etichetat înainte de 8 decembrie 2023 poate continua să fie introdus pe piața UE cu eticheta originală până la epuizarea stocurilor.
Noua legislație definește clar ce informații trebuie să apară pe etichetele vinurilor și ce informații pot fi furnizate electronic - adică printr-o etichetă electronică (e-label) care poate fi accesată prin intermediul unui cod QR. În timp ce informațiile
despre alergeni și valoarea energetică trebuie să fie tipărite direct pe etichetă, informațiile despre ingrediente și informațiile nutriționale pot fi furnizate electronic printr-un cod QR care conține un link către eticheta electronică ce conține informațiile necesare - etichetă aflată pe un website independent, fără legătură cu prezentarea produselor pentru vânzare și cu activitatea de marketing a producatorului de vin. Prin urmare, conținutul etichetelor fizice plasate pe sticla de vin poate fi limitat la o declarație care indică valoarea energetică folosind simbolul „E”.
Tehnologia digitală face totul mai ușor
Un cod QR sau un link către o etichetă electronică nu poate conduce consumatorul către site-ul web obișnuit al unui producător de vin. Site-urile web și aplicațiile producătorilor și mărcile acestora conțin informații și conținut pentru vânzări și marketing. Și aproape întotdeauna colectează date despre utilizatori prin interacțiuni cu site-uri web și aplicații concepute în acest scop. Chiar și utilizarea de rutină a Google Analytics nu este conformă cu cerințele UE. Prin urmare, etichetele electronice necesită o platformă fără conținut de vânzări sau marketing și fără funcții de urmărire a utilizatorilor.
Deși utilizarea etichetelor electronice crește sarcina administrativă și tehnologică a vinificatorilor, acestea au avantaje incontestabile pe care etichetele tipărite nu le oferă. Vinificatorii pot arăta consumatorilor informațiile dorite într-un mod care să nu perturbe vizual designul etichetelor sticlelor existente. Ele economisesc costurile de tipărire și asigură eliminarea etichetelor neutilizate. În plus, acetea pot furniza automat informații în diferitele limbi utilizate în Uniunea Europeană. Chiar și problemele unei sarcini mai grele asupra administrației și tehnologiei sunt ușor de rezolvat. Prin parteneriatul cu noi, vinificatorii obțin acces la instrumentul online simplu al Siplabel, care transferă problemele către noi. Siplabel gestionează etichetele electronice, generează coduri QR, traduce automat informațiile în toate limbile oficiale ale UE și le livrează utilizatorilor în timp real odată ce codul QR este scanat, fără a încălca regulile stabilite de noul regulament UE de etichetare a vinurilor.
Fiți pregătiți pentru noua legislație și înregistrați-vă aici.
